Βαρέλι δίχως πάτο οι ΜΚΟ....

 Anaδημοσιεύουμε το ενδιαφέρον αυτό ρεπορταζ της Η Αποψη.gr

Ο Ηρακλής είχε «εύκολο» έργο όταν κλήθηκε να σκοτώσει τη Λερναία Ύδρα, στον δεύτερο από τους 12 άθλους του, σε σύγκριση με αυτό που καλούνται να διεκπεραιώσουν οι δικαστικοί που έχουν αναλάβει την έρευνα για τις διαβόητες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ). Βλέπετε, ο γιος του Δία και της Αλκμήνης έρεπε να κόψει «μόνο» εννέα κεφάλια τού τέρατος, έστω κι αν έβγαιναν αμέσως τα διπλάσια στη θέση τους. Στις ΜΚΟ, πάλι, είναι τέτοια η… κεφαλογένεση που έλαβε χώρα την τελευταία 15ετία, που κι ο Ηρακλής θα σήκωνε τα χέρια ψηλά…

Του Γιάννη Συμεωνίδη

Πρωταγωνιστικό ρόλο, για άλλους θετικό και για άλλους αρνητικό, έχει διαδραματίσει κι εξακολουθεί να παίζει στο χώρο των ΜΚΟ ο Όμιλος UNESCO Πειραιώς και Νήσων και ο πρόεδρός της, ο πολυπράγμων Γιάννης Μαρωνίτης. Οι «καλές γλώσσες», που δεν είναι και λίγες, μιλούν για έναν ενεργό πολίτη, ο οποίος με τις δράσεις που έχει οργανώσει κατά καιρούς έχει προσφέρει εργασία σε αρκετό κόσμο, καθώς και τροφή και στέγη σε περισσότερους. Ο ίδιος είναι, άλλωστε, και αντιπρόεδρος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Ομίλων, Συλλόγων και Κέντρων UNESCO-Υπεύθυνος για την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. Επιπλέον, διετέλεσε επί σχεδόν 20 χρόνια νομαρχιακός σύμβουλος Πειραιά (η τελευταία θητεία του ολοκληρώθηκε το 2010) και ανήκει πολιτικά στο ΠΑΣΟΚ, τους εκάστοτε προέδρους τού οποίου έχει υπηρετήσει πιστά.
Ο κ. Μαρωνίτης δηλώνει σήμερα συνταξιούχος ηλεκτρονικός μηχανικός τού Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΚΕΤΑ). Στην ιστοσελίδα του, εξάλλου, ο Όμιλος UNESCO Πειραιώς και Νήσων αναφέρει πως καθ’ όλη την πορεία του έχει διοργανώσει περισσότερα από χίλια εκπαιδευτικά κι αναπτυξιακά προγράμματα και πολιτιστικές εκδηλώσεις, «που έδωσαν ένα δείγμα γραφής και πρόσθεσαν άρωμα και χρώμα στον πολιτισμό, στην περιοχή ευθύνης μας», καθώς και πλήθος άλλων δράσεων ευαισθητοποίησης για το περιβάλλον, σεμινάρια, ημερίδες κι εκδηλώσεις κοινωνικής ευαισθητοποίησης.
Οι ενστάσεις
Οι «κακές γλώσσες», ωστόσο, αμφισβητούν την ανάθεση στην UNESCO Πειραιώς του χρηματοδοτούμενου από το ΕΣΠΑ προγράμματος, συνολικού μέγιστου ύψους 2.720.000 ευρώ για δύο έτη, «Δημιουργία Δομών για την Άμεση Καταπολέμηση της Φτώχειας», που αφορά τους δήμους Κορίνθου και Νίκαιας. Στην πρώτη περίπτωση, γιατί η ΜΚΟ, η οποία έχει ήδη ολοκληρώσει προγράμματα κοινωφελούς εργασίας για τα οποία έχει πληρωθεί, δεν διέθετε παράρτημα στην Πελοπόννησο όπως απαιτείται από την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος όταν αυτή δημοσιεύτηκε στις 30 Νοεμβρίου 2012, ενώ στη δεύτερη περίπτωση γιατί ο κ. Μαρωνίτης είναι ο ίδιος δημοτικός σύμβουλος Νίκαιας.
Όσον αφορά την περίπτωση της Κορίνθου, η UNESCO, διά στόματος κ. Μαρωνίτη, διαβεβαιώνει την «Α» ότι διαθέτει παράρτημα στο Λουτράκι, όπου ολοκλήρωσε πρόσφατα πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας με 70 εργαζόμενους, επομένως εκπληρώνει κι αυτήν την προϋπόθεση της πρόσκλησης. Ωστόσο, η εφημερίδα μας έχει στην κατοχή της απάντηση της ΔΟΥ Κορίνθου σε εισαγγελικό αίτημα, με ημερομηνία 31 Ιανουαρίου 2014, στην οποία αναφέρεται επί λέξει: «Μετά από αναζήτηση στο ηλεκτρονικό αρχείο της ΔΟΥ με την επωνυμία ΟΜΙΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΥΝΕΣΚΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΚΑΙ ΝΗΣΩΝ σας γνωρίζουμε ότι δεν προέκυψε κανένα στοιχείο».                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Το ερώτημα αφορούσε βεβαίωση από την οποία να προέκυπτε ότι ο Όμιλος UNESCO έχει παράρτημα στην Κόρινθο (άλλως στο Λουτράκι ή στο Κιάτο) και, αν ναι, πότε αυτό ιδρύθηκε.
Ο κ. Μαρωνίτης, για να δικαιολογήσει τη θέση του, μας προσκόμισε βεβαίωση εγκαταστάσεων εσωτερικού, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και υποκατάστημα στο Λουτράκι, μόνο που αυτή έχει εκδοθεί από τη ΔΟΥ Α΄ Πειραιά, η οποία δεν είναι η καθ’ ύλη αρμόδια. Και όχι μόνο αυτό, αλλά έχει ημερομηνία 21 Μαρτίου 2013, όταν η δημοσίευση της πρόσκλησης ενδιαφέροντος έγινε στις 30 Νοεμβρίου 2012, και αναφέρει ρητώς ότι οι δικαιούχοι θα πρέπει να διαθέτουν πραγματική έδρα ή παράρτημα στην περιοχή υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης, με οργανωμένο χώρο εργασίας, ο οποίος πληροί βασικές υλικοτεχνικές προδιαγραφές σύγχρονου περιβάλλοντος εργασίας. Από τα παραπάνω προκύπτει το εύλογο συμπέρασμα ότι το παράρτημα θα έπρεπε να υπάρχει ήδη από τον Νοέμβριο του 2012 και όχι τον Μάρτιο του 2013, ακόμα κι αν υποθέσουμε πως δημιουργήθηκε νόμιμα τότε και μολονότι η ΔΟΥ Κορίνθου δεν γνωρίζει τίποτα για την UNESCO Πειραιώς. Και ο κ. Μαρωνίτης, άλλωστε, παραδέχεται στην «Α» πως από τη Διαχειριστική Αρχή τού διαμηνύθηκε, ανεπισήμως, την εποχή τής δημοσίευσης της πρόσκλησης, πως «καλό είναι» να γίνει επίσημη έναρξη του υποκαταστήματος. Είναι ζητούμενο, επίσης, αν ο δήμος Λουτρακίου, όπου βρίσκεται το φερόμενο ως παράρτημα, ανήκει στην «περιοχή υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης», η οποία είναι ο δήμος Κορίνθου. Από παρεμφερείς περιπτώσεις που είναι σε θέση να γνωρίζει η «Α», αυτό δεν ισχύει…
Η «Α» έλαβε την εξής απάντηση από τον προϊστάμενο της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» του υπουργείου Εργασίας, Παναγιώτη Οικονομάκο: «Σύμφωνα με την υπ’ αριθμόν 2.31716/οικ.6.7591/30-11-2012 πρόσκληση της ΕΥΔ ΕΠΑΝΑΔ για την υποβολή προτάσεων πράξεων που θα αφορούν στην υλοποίηση Σχεδίων Δράσης με σκοπό τη δημιουργία νέων ή/και τη συνέχιση της λειτουργίας υφιστάμενων “Κοινωνικών Δομών Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας”, και συγκεκριμένα την παράγραφο Β2 Δικαιούχοι, ο εκάστοτε δυνητικός δικαιούχος έπρεπε να πληροί μεταξύ άλλων την προϋπόθεση να διαθέτει πραγματική έδρα ή παράρτημα στην περιοχή υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης.
»Αναφορικά με την πρόταση με τίτλο: “UNESCO Πειραιά και Νήσων – Κοινωνικές Δομές Αντιμετώπισης της Φτώχειας στο Δήμο Κορίνθου”, που υποβλήθηκε με δικαιούχο το φορέα με την επωνυμία “ΟΜΙΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ UNESCO ΝΟΜΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ & ΝΗΣΩΝ”, αυτή αξιολογήθηκε θετικά και εντάχθηκε στο ΕΠΑΝΑΔ, καθώς ο δικαιούχος φορέας πληρούσε τους όρους και προϋποθέσεις της πρόσκλησης και προσκόμισε σχετικά το σύνολο των απαιτούμενων εγγράφων τεκμηρίωσης αυτών, συμπεριλαμβανομένου και αποδεικτικού στοιχείου από το οποίο προέκυπτε η λειτουργία παραρτήματος του φορέα στην περιοχή υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης.
»Επειδή η καταγγελία φαίνεται να έρχεται σε αντίκρουση με το περιεχόμενο των δικαιολογητικών που προσκομίστηκαν στην Υπηρεσία μας, παρακαλούμε όπως μας κοινοποιήσετε το έγγραφο που έχετε στην κατοχή σας, προκειμένου η ΕΥΔ ΕΠΑΝΑΔ να εξετάσει περαιτέρω το ζήτημα που έχει προκύψει και να προβεί στην ανάληψη κάθε απαραίτητης ενέργειας, με αντικειμενικό σκοπό τη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση των διατεθειμένων εθνικών και κοινοτικών πόρων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013».
Δημοτικός σύμβουλος Νίκαιας: «Διαπλοκή που πρέπει να σταματήσει»
Στο μεταξύ, η UNESCO Πειραιώς έχει εμπλακεί και σε μια ακόμα υπόθεση που έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Πρόκειται για το χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ πρόγραμμα, συνολικού μέγιστου ύψους 1.360.000 ευρώ για δύο έτη, «Δημιουργία Δομών για την Άμεση Καταπολέμηση της Φτώχειας», το οποίο ανατέθηκε στη ΜΚΟ του κ. Μαρωνίτη. Ο δήμος Νίκαιας-Αγίου Ιωάννη Ρέντη αποφάσισε να υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τον Όμιλο Φίλων UNESCO ως συμπράττων φορέας. Σύμφωνα, όμως, με ένσταση που κατατέθηκε στη Γενική Γραμματεία Αποκεντρωμένης Διοίκησης (έχει απορριφθεί πάντως), η απόφαση στερείτο νομιμότητας, γιατί ένας δημοτικός σύμβουλος δεν μπορεί να μετάσχει στη συζήτηση ενός θέματος εφόσον έχει υλικό ή ηθικό συμφέρον, όπως έπραξε ο κ. Μαρωνίτης, ενώ τίθετο και ζήτημα ασυμβίβαστου επειδή δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι δημοτικοί σύμβουλοι όποιοι συνδέονται με τον δήμο με συμβάσεις προμήθειας ή εκτέλεσης δημοτικού ή κοινοτικού έργου ύψους άνω των 5.000 ευρώ συνολικώς ετησίως.
Η «Α» πληροφορείται πως η υλοποίηση του προγράμματος έχει ξεκινήσει στον δεύτερο όροφο μιας πολυκατοικίας στη Νίκαια, συνολικής έκτασης περίπου 500 τ.μ., όπου συστεγάζονται κοινωνικό φαρμακείο και παντοπωλείο, κέντρο διημέρευσης, κοινωνικό υπνωτήριο, δομή παροχής συσσιτίου, τράπεζα Χρόνου, γραφείο διαμεσολάβησης, καθώς και δημοτικός λαχανόκηπος. Ο δημοτικός σύμβουλος Κώστας Παπαδόπουλος ήταν εκείνος που κατέθεσε την ένσταση, την απόρριψη της οποίας δεν εφεσίβαλε γιατί είχε αφεθεί να εννοηθεί από τη δημοτική Αρχή του Γιώργου Ιωακειμίδη πως δεν θα προχωρούσε η υλοποίηση του προγράμματος με τους αποφασισθέντες όρους. Ο ίδιος δεν μασά τα λόγια του και σε συνομιλία που έχει με την «Α» τονίζει πως έχει επαναφέρει το θέμα Μαρωνίτη στο δημοτικό συμβούλιο: «Πρόκειται για διαπλοκή και πρέπει να σταματήσει. Άλλα έλεγε η απόφαση κι άλλα εφαρμόζονται. Θέλουμε να μάθουμε το ακριβές ποσό που δόθηκε στην UNESCO και πόσοι εργαζόμενοι προσλήφθηκαν. Η παράταξή μου είναι εντελώς αντίθετη με τέτοιες διαδικασίες. Αν υπάρχουν κρατικά χρήματα για προγράμματα κατά της φτώχειας, θα πρέπει να δίνονται απευθείας στους δήμους. Δεν μπορεί να παρεμβαίνει καμιά ΜΚΟ και να παίρνει ποσοστό κέρδους από το κεφάλι κάθε προσλαμβανόμενου εργαζόμενου χωρίς να του παρέχει ούτε καν στοιχειώδη δικαιώματα. Από τη μία το κράτος δεν έχει χρήματα κι από την άλλη τα σπαταλά σε δομές που δεν είναι σε θέση να ελέγχει. Μερικές ΜΚΟ, μάλιστα, λειτουργούν σαν να προστατεύονται από άβατο», παρατηρεί αιχμηρά ο κ. Παπαδόπουλος.

Γ. Μαρωνίτης: «Ό,τι κάνω, το κάνω για τον τόπο μου»
Ο Γιάννης Μαρωνίτης είναι υπερήφανος για το έργο του και για τα 1000 νέα μέλη που εγγράφηκαν στην UNESCO Πειραιώς μέσα στο 2013 και δεν το κρύβει και στη συνομιλία του με την «Α». Αναφέρει, μάλιστα, χαρακτηριστικώς πως η δουλειά που γίνεται στις Δομές Καταπολέμησης της Φτώχειας (υλοποιούνται και σε Πειραιά, Κερατσίνι) είναι ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει στην Ευρώπη. Ο ίδιος, μάλιστα, υπογραμμίζει πως όχι μόνο δεν έχει κέρδος αλλά μπαίνει και μέσα όσον αφορά τουλάχιστον τη Δομή τής Νίκαιας, όπου υποστηρίζει πως δεν δέχθηκε ούτε ένα ευρώ και καμιά άλλη υποστήριξη από τον δήμο προκειμένου να μην προκύψει ζήτημα σύγκρουσης συμφερόντων.
«Ό,τι κάνω, το κάνω για τον τόπο μου. Στη Νίκαια φτιάξαμε τα πάντα μόνοι μας σχεδόν από την αρχή. Θα αποσυρόμουν αν δεν το ήθελε έστω κι ένας δημοτικός σύμβουλος όταν πέρασε από το δημοτικό συμβούλιο. Όταν έγινε ένσταση επέμεινα να αποσυρθώ. Γι’ αυτό και δεν πήρα τίποτα από τον δήμο, ούτε καν χώρο στέγασης. Δεν συμφωνώ με τη δομή αυτών των κοινοτικών προγραμμάτων, αλλά αν δεν υπάρχει κάτι άλλο γιατί να μην τα κάνεις; Τα χρήματα των προγραμμάτων καλύπτουν σχεδόν αποκλειστικώς τα έξοδα μισθοδοσίας. Με ό,τι μένει, πληρώνουμε τα τρόφιμα, τα φάρμακα και τα υπόλοιπα λειτουργικά έξοδα. Τα λεφτά, εξάλλου, τα παίρνουμε κατόπιν εορτής, αφού πρώτα καταθέτουμε τα παραστατικά πως έχουμε πληρώσει μισθούς κι ασφαλιστικές εισφορές τού προηγούμενου μήνα. Η UNESCO Πειραιώς δεν έχει λάβει ούτε ένα ευρώ από τον κρατικό κορβανά αυτά τα 13 χρόνια δραστηριοποίησής της, γι’ αυτό και δεν ελέγχεται τώρα από τη Εισαγγελία όπως συμβαίνει με άλλες ΜΚΟ. Στηριζόμαστε στις εισφορές των μελών μας και στην εθελοντική τους εργασία. Δεν θα ξανακατεβώ υποψήφιος στις δημοτικές εκλογές για να προστατεύσω τη δουλειά που κάνουμε εδώ», υποστηρίζει ο κ. Μαρωνίτης.