Η διάβρωση των ακτών του Κορινθιακού.


Μικρό τυχαίο δείγμα από τους χάρτες της google. Το όνειρο του Νεοέλληνα για ένα σπίτι δίπλα στο κύμα...συχνά σε βάρος της υπόλοιπης κοινωνίας, με τα στραβά μάτια και την ευθύνη της "υπεύθυνης" πολιτείας αλλά και τη κρίσιμη στιγμή, κυρίως σε βάρος τους....!

Κάνοντας τη παραπάνω ανάρτηση στο facebook μετά τις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές, αναδείχθηκε και ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα που αφορά την διάβρωση των ακτών του Κορινθιακού Κόλπου, όπως προκύπτει από τον σχολιασμό που υπήρξε πάνω στη ανάρτηση, και τον οποίο παραθέτω αυτούσιο χωρίς καμία αλλαγή.

Τρανό παράδειγμα και το Τολό, Γιώργο ! Παραθεριστικος παραθαλάσσιος οικισμός.. Ουτε ένας δρόμος παραθαλάσσιος ! Δεξια και αριστερά του κεντρικού δρόμου σπιτια, μαγαζιά... Να περπατας στον κεντρικό δρόμο, ν' ακούς το κύμα, αλλά να μη βλέπεις τη θάλασσα και να ψαχνεις πρόσβαση απο που θα κατεβεις στην παραλία για να κανεις το μπάνιο σου !!!

Είναι πολλά τα παραδείγματα σε όλη τη παραλιακή ζώνη της χώρας μας. Δυστυχώς η ευαισθητοποίηση του κοινού κρατάει όσο είναι νωπές οι τραγικές συνέπειες, λίγοι ανησυχούν, λίγοι αντιδρούν , λίγοι διαμαρτύρονται όταν πρέπει προληπτικά πριν γίνει το κακό. Η μεγάλη πλειοψηφία του κόσμου κοιτάζει να επωφεληθεί από τις τυχόν παρανομίες που ξεκινούν άλλοι, κάνοντας το ίδιο, στη λογική, αφού το έκανε αυτός θα το κάνω και εγώ! Αυτό γίνεται όμως, όσο δεν υπάρχει μια σοβαρή, έντιμη, ισόνομη, με ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο, δημόσια διοίκηση, που έχει την πρώτη και κύρια ευθύνη για την λειτουργία του κράτους και της κοινωνίας. Οι"ισχυροί" πολίτες επιβάλλουν το νομικό πλαίσιο της χώρας. Η "τεράστια πλειοψηφία" των πολιτών ακολουθεί την πεπατημένη, την εύκολη ρουτίνα ζωής που της "δίνεται". Οι λίγοι ριζοσπάστες που αντιστέκονται στη ρουτίνα, γίνονται οι γραφικοί που το "σύστημα" τους αποβάλλει....

Καλημέρα, στις ακτές του Κορινθιακού έχουν εξαφανιστεί δεκάδες μέτρα παραλίας από τη διάβρωση. Οι οικισμοί είναι πολύ παλιοί. Είναι η θάλασσα που έχει ανέβει πολύ. Τα σπίτια και οι υποδομές κινδυνεύουν σε πολλές περιπτώσεις.

Eνδιαφέρουσα και χρήσιμη η παρέμβαση σας, αναδεικνύει ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα που χρειάζεται άμεση αντιμετώπιση από την πολιτεία.

Spyros Apostolopoulos Ειδικά για το Δερβένι που βρέθηκε στο επίκεντρο πολύ άδικης κριτικής οφείλω να σημειώσω ότι διαθέτει σχέδιο πόλης από το 1903(!) και φυσικά καθορισμένη γραμμή αιγιαλού. Δυστυχώς και εκεί η διάβρωση της ακτής απειλεί τον οικισμό.

Μας λέτε δηλαδή ότι όλο το Δερβένι είναι σε σχέδιο πόλης από το 1903, επίσης τα σπίτια που υπάρχουν στη παραλία είναι εντός σχεδίου, αλλά δεκάδες μέτρα παραλίας που υπήρχε μπροστά από αυτά, την εξαφάνισε η διάβρωση. Αναρωτιέμαι απο πότε ξεκίνησε να είναι ορατή και να γίνεται επικυνδυνη για τον οικισμό η διάβρωση? Αναρωτιέμαι αν από τότε που διαπιστώθηκε η διάβρωση, σταμάτησε και κάθε νέα οικοδόμηση της παραλίας, κάθε νέα αγοραπωλησία, κάθε επέκταση η ανακατασκευή, τέλος αναρωτιέμαι πως το αντιμετωπίζουν αυτό το γνωστό εδώ και χρόνια, πρόβλημα οι υπεύθυνοι φορείς? Υπάρχει η σκέψη να δοθεί στους ιδιοκτήτες ένας άλλος χώρος ασφαλής, από το κράτος και να κατεδαφιστούν όλα τα σπίτια της παραλίας? Καλοπροαίρετα ερωτήματα μια και άνοιξε αυτός ο διάλογος.

Ακριβώς αυτή είναι η αλήθεια, από το 1903! Δεν υπάρχει εκεί εκτός σχεδίου δόμηση. Το 2012 περίπου, υποθαλάσσια κατολίσθηση εξαφάνισε σημαντικό μέρος της ακτής και έβαλε σε κίνδυνο το παραθαλάσσιο τμήμα του οικισμού. Η διάβρωση παρατηρείται για δεκαετίες στον Κορινθιακό αλλά τώρα που αγγίζει τις υποδομές τα πράγματα γίνονται πολύ δύσκολα. Το νομικό και θεσμικό πλαίσιο δεν φαίνεται επαρκές, η γνωστή γραφειοκρατία δυσκολεύει περισσότερο τα πράγματα αλλά και το τεράστιο κόστος έργων προστασίας χωρίς σίγουρο αποτέλεσμα καθιστούν επιτακτική την ανάγκη για άλλη θεώρηση των πραγμάτων. Δυστυχώς δεν νομίζω ότι είμαστε ακόμα έτοιμοι για δύσκολες αλλά βιώσιμες αποφάσεις...

@@@@@@@@@@@@@@

Ψάχνοντας λίγο το θέμα διαβάζουμε σε ένα σχετικό άρθρο στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (19/10/2017)  με τίτλο  Επιταχύνεται η διάβρωση των ακτών, το πολύ ενδιαφέρον απόσπασμα: 

"Η αύξηση των παράκτιων περιοχών που αντιμετωπίζουν πρόβλημα διάβρωσης έχει ως αποτέλεσμα να πληθαίνουν και τα αιτήματα προς το υπουργείο Οικονομικών για την εκτέλεση αντιδιαβρωτικών έργων. Χαρακτηριστική είναι η εικόνα που μετέφερε η Αθηνά Μαρμαρά, συνεργάτιδα της γενικής γραμματέως Δημόσιας Περιουσίας Πέτης Πέρκα. «Μας αναφέρεται πλήθος προβλημάτων, για παράδειγμα, στο παραλιακό οδικό δίκτυο, είτε λόγω της διάβρωσης είτε λόγω αστοχιών σε παρακείμενα λιμενικά έργα. Οι τοπικοί φορείς υποβάλλουν αιτήματα για αντιδιαβρωτικά έργα, αλλά συχνά οι μελέτες δεν είναι ούτε επαρκείς ούτε βασισμένες σε επίκαιρα στοιχεία. Επίσης είναι σύνηθες να προτείνουν «σκληρά» αντιδιαβρωτικά έργα, που όμως έχουν επιπτώσεις και όχι ήπιες παρεμβάσεις. Δεχόμαστε και πληθώρα αιτημάτων από ιδιώτες των οποίων η περιουσία επηρεάζεται. Αν δεν αδειοδοτηθούν, συχνά εκτελούν έργα αυθαίρετα και κατά το δοκούν, λ.χ. φτιάχνουν τοιχία, με αποτέλεσμα να επιταχύνουν ή να μετακινούν στους γείτονές τους το πρόβλημα. Εκτιμώ ότι θα πρέπει να ληφθούν γενναίες αποφάσεις».

Οι γενναίες αποφάσεις, πάντως, αργούν. Η εθνική στρατηγική για την κλιματική αλλαγή περιλαμβάνει ειδική πολιτική για τις παράκτιες ζώνες, ωστόσο τα περιφερειακά σχέδια προσαρμογής και ο μηχανισμός παρακολούθησης δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί. Περαιτέρω, η πολιτεία προχωρά τα τελευταία χρόνια... ως να μη συμβαίνει τίποτα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πρόσφατη (ν.4179/13) μείωση της ελάχιστης απόστασης των κτιρίων από τον αιγιαλό σε μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στα 50 μέτρα από τα 100 μέτρα που είναι ο γενικός κανόνας..."

Και μια ιστοσελίδα με ενδιαφέροντα στοιχεία για την διάβρωση της Αιγιαλείας.